top of page

SENASTE NYTT

Årsmötet 2026

  • Svenska Welshterrier Klubben
  • för 7 dagar sedan
  • 3 min läsning

Svenska Welshterrierklubbens årsmöte 2026. Referat.

Söndagen den 22 februari 2026 avhölls SWK:s årsmöte. Eftersom klubbens

medlemmar är spridda över hela Skandinavien hölls mötet digitalt. 10 personer

deltog. Stämningen var positiv och informell trots det formella formatet.


Styrelsens verksamhetsberättelse, balans- och resultatredovisning samt

revisorernas berättelse redovisades. Styrelsen beviljades ansvarsfrihet.

Rambudget på 29 000 kr för 2026 antogs av årsmötet.


Medlemsavgifterna för 2027 beslutades höjas med 25 kr och blir alltså 350 kr för

aktiv medlem och utlandsmedlem, 150 kr för familjemedlem och för valpköpare. Den

senare avgiften betalas av uppfödaren.


Årsmötet fattade också beslut om SWK:s styrelse. Därvid avtackades avgående

styrelseledamoten och avelsrådet Gunnar Dan Jensen. Agneta Nilsson valdes att

ingå i den nya styrelsen, som därigenom får denna sammansättning:

Ordförande

Birgitta Wennbom, Österbybruk


1 år.

Ledamöter

Nyval/Omval

Ola Nilsson

Bengt Håkansson, Västra Frölunda

Kerstin Åslund Stenmark

Peter Zetterkvist



vald till 2027

omval 2 år

nyval 1 år

omval 2 år

Suppleanter

1:a suppleant Turid Eriksson

2:a suppleant Agneta Nilsson


nyval 1 år

nyval 1 år

Kerstin Åslund Stenmark efterträder Dan Gunnar Jensen som

.

Annika Segerhagen fortsätter som valberedning och Annica Frohm och Mats O

Eriksson som


Vidare fattades ett första beslut om stadgeändring. Under året har Svenska

Terrierklubben uppmanat rasklubbarna att göra om sina stadgar efter en

typstadgemodell. Denna omarbetning av SWK:s stadgar, som tagit mycket tid det

gångna året, antogs. Det kommer att krävas ytterligare ett klubbmöte för att

stadgarna definitivt ska bli antagna.


I verksamhetsberättelsen för det gångna året framhävdes den mycket uppskattade

årliga träffen, som för andra året i rad ägde rum i Älvkarleby. Med tillfredsställelse

konstaterades att arbetet med RAS liksom med domarkompendiet har kommit i mål.

Den sorgliga nyheten om tidigare ordförande Britt-Marie Lövgrens bortgång

uppmärksammades med hänvisning till artiklar om Britt-Marie i såväl Welshen som

Terrierposten.


Ett ganska omfattande arbete har lagts ner på artiklar i Terrierpostens rasspecial om

welshterrier. Artiklarna har även publicerats i Welshen (de båda sista i detta

nummer).


Ang årsträffen i Älvkarleby (se inbjudan i denna tidning samt på hemsidan)

bemyndigades styrelsen att fastställa en ”rimlig” avgift per familj för deltagande.

(Styrelsen har senare bestämt denna avgift till 300 kr per ekipage oavsett antal

hundar eller familjemedlemmar.)


Viktiga mål för kommande år är att upprepa den uppskattade aktivitetshelgen i

Älvkarleby, att utveckla aktivitetsutbudet, att främja BPH (Beteende- och

personlighetsbeskrivning hund, att – naturligtvis – komma ut med fyra nummer av

klubbtidningen Welshen och att anta de nya typstadgarna. Naturligtvis kommer

styrelsen att fortsätta träffas regelbundet varje månad.


Slutligen upprepar jag min avslutning från förra året:


”Avslutningsvis – med risk för att verka tjatig – att ta sig till den årliga träffen i

Älvkarleby kan kanske vara lite långt för en och annan. Men jag kan försäkra att det

är värt resan. Jag och Ceacar har mer än femtio mil dit, men vi ångrar inte en meter.

Vore kul att få ännu större uppslutning det här året.”


Vid datorn

Ceacars Ola, sekreterare


Svenska Welshterrierklubben.

Årsmötet 2026

Tid: Söndagen 22 februari klockan 14.00

Form: Årsmötet sker digitalt via ZOOM. Länk kommer att skickas till

dem som anmäler sig med sin mejladress till sekreteraren enligt

nedan


Anmälan sänds senast lördagen den 14 februari till sekreteraren via mejl,


Motioner Skickas senast söndagen den 1 februari 2024 till sekreteraren via


Vi ser fram emot att du deltar i årsmötet. Välkommen!

/Styrelsen.



Du är väl med på årsmötet. /Ceacar
Du är väl med på årsmötet. /Ceacar


 
 
 

Senaste inlägg

Visa alla
Extra Årsmöte.

EXTRA ÅRSMÖTE I SVENSKA WELSHTERRIERKLUBBEN TID: LÖRDAGEN 22 AUGUSTI KL 17.00 PLATS: ÄLVKARLEBY FISKECAMPING ÄRENDE: STADGEÄNDRING Vid det ordinarie årsmötet den 26 februari i år togs beslut om stadge

 
 
 

Kommentarer


bottom of page